Studenti provedli talentované žáky světem textilu

Datum

Střední škola služeb a designu (SŠD) v Lysé nad Labem hostila jedinečnou soutěž Textil ve výtvarných technikách pro žáky základních a základních uměleckých škol. Celý projekt připravila, zorganizovala a vedla skupina šikovných studentů 3. ročníku. Jejich cílem bylo podpořit kreativitu žáků základních a uměleckých škol a zvýšit povědomí o uměleckých oborech, které škola nabízí.

Součástí projektu byly tři workshopy zaměřené na vybrané textilní techniky, následovala výstava vytvořených děl, hodnocení prací odbornou komisí a slavnostní vyhlášení výsledků s předáním cen. Akce byla určena pro žáky místních základních a základních uměleckých škol, kteří soutěžili ve třech kategoriích: 1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ a ZUŠ.

Příprava projektu proběhla bez větších komplikací. Studenti SŠD, pod dohledem pedagogů, vytvořili propagační letáčky, vybrali témata pro jednotlivé kategorie a společně s vedením školy určili termíny workshopů. Důkladně sepsali i seznam všech potřebných pomůcek a zajistili různorodé textilní materiály. Po školním předvýběru, kdy odborní pedagogové a zapojení žáci SŠD hodnotili zaslaná díla, bylo vybráno dvanáct žáků z každé kategorie, kteří postoupili do soutěžních workshopů.

Samotná realizace soutěže proběhla hladce, s jedinou výjimkou posunu jednoho termínu workshopu kvůli kapacitním důvodům. Žáci SŠD se aktivně zapojili do vedení workshopů. Vysvětlili zvolenou techniku Artquiltu (ve zjednodušené verzi pro mladší žáky, kde se prošívání nahradilo lepením a malbou), zodpovídali dotazy a pomáhali soutěžícím s realizací. Vzniklo tak 31 zajímavých a kreativních výtvarných děl. Žáci ZŠ a ZUŠ se seznámili s novou výtvarnou technikou, vytvořili velmi kreativní díla a odcházeli nadšení. Studenti SŠD si zase prohloubili znalosti konkrétní výtvarné techniky, získali zkušenosti s řízením projektu, prezentací a vedením mladších žáků.

Všechna díla byla následně vystavena ve vestibulu školy a anonymně hodnocena. Proběhlo hodnocení odbornými pedagogy, hlasování žáků a učitelů školy prostřednictvím formulářů a dokonce i online hlasování pro veřejnost na Facebookové stránce školy. Po vyhodnocení výsledků byly kontaktovány vítězné školy a zaslány pozvánky na slavnostní vyhlášení.

Jedním z nejinspirativnějších příběhů soutěže byl příběh jedenáctiletého Honzíka, který se nominoval díky svému zaslanému dílu. Honzíkova paní učitelka upozornila na jeho velmi komplikovaný psychický stav po prožité šikaně. Honzík byl zpočátku tichý, bázlivý a plachý, ale rychle se ukázalo, že je výtvarně velmi nadaný. Jeho práce byla čistá, propracovaná a barevně vyvážená.

Žáci SŠD se mu snažili pomoci posílit sebedůvěru a Honzík, i přes své počáteční obavy, odcházel spokojený a s úsměvem. Ve svém volném čase se mu i studentky SŠD pokoušely pomáhat. V následném hlasování, jak na půdě školy, tak ve veřejném, Honzík jednoznačně získal 1. místo ve své kategorii, což mu právem náleželo.

Další články