Data o duševních problémech dětí v Česku jsou alarmující. Podle sebehodnotícího dotazníku Národního ústavu duševního zdraví z roku 2023 až 40 % nezletilých vykazuje známky střední až těžké deprese, 30 % zase úzkosti. Průzkum z prosince roku 2024 mezi pražskými žáky zase ukázal, že pětina jich trpí velmi nízkou duševní pohodou, téměř třetina symptomy těžké nespavosti, a stejně tak by třetina žáků těžila z odborné pomoci. Je proto nezbytné studenty v oblasti duševního zdraví podporovat, ale také vzdělávat a nezanedbávat prevenci. Proto si Integrovaná střední škola technická Mělník pro studenty oboru Ekonomika a podnikání připravila sérii workshopů o psychohygieně.
Studenti absolvovali tři celodenní workshopy. V jejich průběhu se učili rozeznávat a řídit vliv digitálních návyků na svou emoční pohodu, pracovat s emocemi v zátěžových situacích a posilovat své mezilidské vztahy. Získali také řadu praktických dovedností využitelných nejen v osobním životě, ale i v budoucím profesním prostředí, kde je práce s technologiemi a stresem každodenní realitou.
První workshop s názvem Emoční inteligence a digitální stres se zaměřil na rozpoznání a řízení vlivu digitálních návyků na emoční pohodu, druhý, nazvaný Psychohygiena a a budování odolnosti se zase věnoval technikám psychohygieny, regeneraci psychických sil a rozvoji vnitřní odolnosti. Sérii workshopů uzavřely Vztahy a podpora mezilidských vazeb bez technologií, který studentům pomohl porozumět, jak navazovat a prohlubovat vztahy mimo digitální prostředí. Součástí programu bylo i téma zvládání stresových situací při zdánlivě malých problémech. Studenti se také dozvěděli, jak si vyhradit čas pro sebe, pro odpočinek a duševní hygienu, a to online i offline.
Celým projektem studenty provedli lektorka a psychoterapeutka Sára Škvorová, externí lektorka pro UK Point Univerzity Karlovy, která působí také ve vlastní terapeutické praxi a Šimon Schusser, specialista na přípravu a realizaci školení pro firemní klienty a práci s psychodiagnostickými nástroji. Workshopy navíc vedli v prostorách školy, ale také venku, což bylo ideální prostřední například pro nácvik mindfulness technik..
Žáci tak získali nové nástroje a návody k lepší psychohygieně ve vztahu sobě i k digitálním technologiím. Učili se lépe porozumět vlastním návykům, jejich příčinám i důsledkům a hledali způsoby, jak cíleně podporovat vlastní psychickou pohodu.



