Jak zachovat chladnou hlavu v krizových situacích

Datum

V náročné profesi pečovatelských služeb, kde se každodenně setkáváme s lidským utrpením a vypjatými situacemi, je klíčová nejen empatie, ale i schopnost efektivně zasáhnout. Právě proto se studenti Střední školy služeb a řemesel v Příbrami, oboru Pečovatelské služby, zúčastnili třídenního základního kurzu krizové intervence.

Studenti se učili, jak pracovat s vlastními emocemi, jak se chovat ve vypjatých situacích a jak poskytnout základní psychickou první pomoc pro stabilizaci klienta. Důraz byl kladen na rozvoj dovedností potřebných pro komunikaci s člověkem v krizi, a to i s nespolupracujícím uživatelem, s ohledem na vlastní bezpečnost. Kurz se dotkl i aktuální problematiky uprchlické krize.

Obsah kurzu zahrnoval pojetí a cíle krizové intervence, spouštěče a fáze krize, její vývoj a projevy. Žáci se seznámili se zásadami práce interventa, s jeho osobnostními předpoklady a specifickými technikami krizové intervence. Celý kurz byl veden velmi prakticky. Studenti si vyzkoušeli vést intervenční rozhovory, naučili se pracovat s emocemi – konfliktem, provázením, kladením vhodných otázek, reflexí, rekapitulací či kotvením. Neopomenuli ani téma zvládání agrese a zajištění vlastní bezpečnosti.

„Naši žáci se brzy stanou činnými pracovníky v sociálních službách a ve své praxi se každodenně budou setkávat s klienty v mimořádných situacích, které do jejich života přinesou pocity ohrožení, úzkosti, obav, strachu a bezvýchodnosti,“ uvedl zástupce školy. „Tento kurz byl orientován na teoretickou i praktickou přípravu žáků, získání nových znalostí a schopností adekvátně reagovat.“

A výsledky se dostavily brzy! Dvě dívky, které kurz absolvovaly, se během odborného výcviku dostaly do konfliktní situace s klientem. Obě přiznaly, že dříve by zpanikařily a nevěděly, co dělat. Díky kurzu však situaci zvládly s klidem a řešení nepříjemností je nerozhodilo.

Další články